Sunday, December 16, 2012

"Menar du att du blir upprörd om någon säger negerboll"


Ifrån en ytterligare Facebook interaktion


Facebook kommentar:

"Förstår inte varför nån skulle ta illa upp av ordet negerboll... isåfall har dom egna problem dom borde ta hand om istället för att vilja få lite exponering i nån tidning eller liknande."


Mitt svar (kanske inte mitt mest pedagogiska svar, men jag trumpnade till):

Ja du, vilken psykologisk insikt du verkar ha vad gäller bruna och svarta svenskars sinne. Det vore väl käckt om du kunde vara språkrör för oss som är bruna och svarta eftersom vi inte vet vad vi själva vill och bara är ute efter uppmärksamhet.

För någon uppmärksamhet fick vi ju knappast när vi växte upp. Förutom då av raggarna som jagade mig hem ifrån skolan under två års tid för att de ville bonka negerdjälven, de övriga ständiga negerdjävleskommentarerna, uppmaningen att åka "hem", jag vet inte till vad, något fiktivt negerland kanske. Eller min favorit ifrån min kapten i lumpen när jag tjänade mitt land, som högst medvetet och respektlöst gentemot en hel kontinent använde ordet neger i negativ mening när han talade om afrikanska soldater. Eller när han tillät andra soldater att säga neger till mig när det hettade till, utan åtgärd (å andra sidan tillät han mig att slå den andre killen på käften, så det var ju iof rättvist.). Synd bara för de "negrerna" som inte kunde ta för sig...

Du vet, det funkar inte så bra för bruna och svarta svenskar att å ena sidan bli kallad för negerdjävel och negerhora för att sedan helt släppa den både historiska och omedelbara negativiteten i den benämingen som uppfunnits av europeiska människor och helt glatt gå och fika på en "negerboll". Det är inte heller så kul när man har barn och läser om finurliga Emil, starka Pippi, och obstinata Lotta och om prinsessor med långt hår men där varje bild av "negrer" är som en hoper hjälplösa kuredutter, en slags barnmänniskor som inte klarar sig utan Pippis pappa. Eller som den tokroliga svarta pickaninnydockan i Tomtens Julverkstad som säger "Mami" med skrovlig röst men där den blonda dockan i kontrast är blond, söt, och säger Mommy "med den ljuvaste lilla stämma.

Det finns alltså ett postkolonialt bildspråk vars tradition Sverige också förvaltar som inte ens jag själv var medveten om förräns jag flyttade ifrån Sverige och började tala om svenska traditioner och minnen med folk som inte är ifrån Sverige. Människor som inte tycker det är självklart att choklad kan beskrivas som ”neger” eller att kineser skall återges som på de svenska Kinapuffarna. Detta stereotypa bildspråk har sitt ursprung i USA och kom till under en tid då svarta inte ens kunde använda samma toalett som en vit människa under de amerikanska Jim Crow lagarna som inte försvann förräns 1965. Efter andra världskriget demoniserades
Japaner som gula och fula människor med stora tänder och det satt i under vietnamkriget likväl. Ungefär som Islamister beskrivs idag med bombturbaner och som notoriska kvinnohatare. Dessa rasistiska symboler har sedermera övergetts i USA till folk med afrikansk och asiatisk börds lättnad. Muslimerna kämpar fortfarande. Hur är det att ständligt bli missrepresenterad? En bra jämförelse kanske kan vara att som en vit tysk ständigt behöva bli associerad som nazist. Som lite kuriosa kan nämnas att den sista tvångssteriliseringen av en Samisk kvinna begicks 1967 som en del i en etnisk rensning i Norden, så det är inte så att vi i Norden är oskyldiga till historisk och brutal rasism.

Så vad menas det med "ett postkolonialt bildspråk", och uttryck som "vit normavitet" och andra akademiskt klingande dängor. Som ett exempel på vit normativitet låt oss tala om hår. För en lite tjej som växer upp, en "negerunge" som hon kanske skulle beskrivas av dig och andra (min dotter), hennes bild av vad som är vackert, likt många andra småtjejer, är långt hår. Redan nu vid 4 års ålder gråter hon ofta och är upprörd över att hon inte har samma vackra "prinsesshår" som hennes kinesiska, indiska och europeiska kamrater (vi bor i Norra Kalifornien i ett av de mest multikulturellt koncenterade områdena i USA). Nästan varje kväll när hon tar av sig sin tröja drar hon den över huvudet, låter hon tröjan sitta kvar så att den hänger "som hår", och frågar sedan upprepat, uppmanat bekräftande, "titta vilket vackert lång hår jag har pappa". Det kan låta som en liten grej och hade kanske varit det om det hänt några gånger. Men det är nästan varje dag i snart ett halvår och det är hjärtskärande som förälder. Visst, det kommer att gå över, men just vetskapen om att hon gör detta för att hon inte ser sitt eget hår som vackert för att det har en annan karaktär är tråkigt. Sorligt, t.o.m

Även den svarta Disneyprinsessan har långt böljande hår. För att få ett sådant hår när man är av afrikansk börd får man antingen shocka det med kemikalier (straight perm) och eller använda s.k. "hot combs", värma upp håret och lösa upp krullorna med med hjälp av vaselinliknande hårprodukt, vilket tar flera timmar om dagen (vilket min farmors generation gjorde regelbundet för att inte se för mycket ut som "negrer"). Det är en tradition som pågår än idag världen över, framför allt i södra USA. M.a.o. svarta människors naturliga utseende ses som alltför "kurreduttit", primitivt och "outbildat". Svarta kvinnor spenderar hundratals, ibland tusentals dollar i månaden för att dölja sitt afrikanska hår. En perm kostar ca $500 gången och många går varje vecka och fixar håret.

Så där har du "neger" associationen för en kulturellt svensk människa av delvis (amerikansk) afrikansk börd. En annan åsikt än din egen. Vilken tycker du skall befrämjas? Ditt eget påstående där du redan beslutat för oss vad vi tycker och att vi själva skall tampas med "våra problem"? Eller finns det utrymme för andra åsikter?

Du har dock rätt i att vi har problem. Tyvärr kan jag inte fixa dem själv och det funkar inte längre att knyta näven i fickan, svälja hårt och hålla käften? Jag har provat det i nu snart 40 år... det blir allt svårare kan jag säga.

Jag tänker så här, kanske det inte är en så stor grej att sluta använda ordet ”neger” eftersom det är både utdaterat, numera utjatat och helt enkelt förolämpande såsom det uppfattas av oss själva. Vad säger du?


Svar ifrån den person jag skrev till

"orkar inte läsa din uppsats just nu, men menar du att du blir upprörd om någon säger negerboll"

152 comments:

  1. Tack! Så fantastiskt bra skrivet & så fantastiskt dumt & deprimerande svarat! (Jag har ett tips till din dotter om du inboxar mig på Fb)

    ReplyDelete
  2. Har länge försökt att förklara för folk varför jag tycker de kan skippa nedsättande ord som neger. De förstår inte varför jag blir arg.
    "Vad bryr du dig för?Du är ju vit" får jag oftast höra.
    Det dummaste svaret jag fått är "Har du aldrig läst historia och geografi? Neger kommer från att de kommer från landet Nigeria"..... hm...chockerande tystnad från mig. Hur kan folk få slänga ur sig så idiotiska och fullständigt felaktiga saker??? Skrämmande...
    Nu behöver jag bara visa det du skrivit och be dem hålla käft och läsa. Lugnare så.....
    Tack!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sofia, jag har exakt samma problem. Jag säger åt folk i min närvaro ständigt när de använder ord som "neger", men får samma svar som du. Den bästa ursäkten jag har hört är "men det HETER ju faktiskt negerboll och jag vägrar kalla det något annat bara för att någon enstaka person inte gillar det". De personer som säger sådant tar jag snabbt ur min vänkrets. Jag har inte tid med idioter helt enkelt...

      Delete
    2. Mycket jävla gnäll över en negerboll med cocos på..........

      Delete
  3. Replies
    1. Fantastiskt bra skrivet! Fruktansvärt är ett negativt ord, väldigt negativt.

      Delete
  4. Underbart svar Pete! Men vilket jävla stolpskott personen du vänder dig till måste vara. "Orkar inte läsa" inte undra på att personen ifråga inte förstår bättre, om man inte ens orkar läsa och ta reda på hur saker och ting förhåller sig. Jag arbetar som historielärare på högstadiet och i våra böcker finns inte mycket om hur vi här i Sverige har betett oss både här hemma mot samer, som faktiskt skulle utrotas, var planen, och vår inblandning i slavhandeln och att vi hade en liten koloni i Karibien Saint-Barthélemy 1780-talet - 1802.

    Redan på 1600-talet var Sverige inblandade i slavhandeln och hade ett eget fort i Ghana, Carolusborg efter Karl X Gustav. Fortet hamnade mot slutet av 1650-talet hos danskarna. Sveriges slavhandel var i förhållande till Storbritannien, Amerika, Spanien, Holland förhållande liten men ändå, vi var inblandade. Vi ska definitivt inte slå oss för bröstet och tycka att vi är så fördomsfria och bra jämfört med andra länder. Se bara på hur Romer blir behandlade än idag. Procentuellt till antalet Romer så slog förintelsen hårdare mot dom, detta berörs med några rader i vår historieböcker. Ca en miljon Romer förintades men det är det fortfarande ganska tyst om. Jag har sammanställt eget material i min undervisning som jag använder och mina elever uppskattar att jag går utanför böckerna.

    Så "negerboll" förekommer inte på vår skola den heter chokladboll. Och hur svårt är det att kalla den så?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Första gången jag hörde om tvångssterilisering var efter gymnasiet. Första gången jag hörde om sveriges kolonier var idag!! Pinsamt både för min egen del och för den svenska skolan...
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_kolonier

      Delete
  5. En lisa för själen. Men man upphör aldrig att förvånas över människan. Hans svar är väl för övrigt ett exempel på varför sådana åsikter över huvud taget existerar. Okunnighet. Förmågan att ta till sig och reflektera över mer än en sak i taget försvinner väl om man inte orkar ta sig igenom en text som är längre än i pratbubblan i en serietidning.

    ReplyDelete
  6. Var i Kalifornien finns du? Nyfiken på att höra mer. Jag bor i SF Bay Area.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag med, är nere i San Jose, men har familj i både SF och Oakland..

      Delete
    2. Fantastiskt bra skrivet! Jag bor också i Bay Area, i SF

      Delete
  7. Träffande skrivet och skrämmande nära verkligheten. Det sorgliga med den här texten är att de som borde läsa den och verkligen försöka förstå sig på innebörden i den och sitt egna beteende sitter inne på facebook och flashback och ojar sig över hur kränka de blir över att det inte längre är socialt accepterat att använda sig av en nedvärderande terminologi och hur det kränker "deras kulturarv".

    Fortfarande fint skrivet dock och det värmer mig att få läsa något på internet som är både vettigt och inte får mig att känna mig löjlig för att jag inte uppskattar när folk envisas med att bagatellisera kvarlevor i vårt samhälle som fick mig att önska jag var någon annan hela min uppväxt.

    ReplyDelete
  8. Jag var gift med en nigerian ett antal år och vi skojade alltid om ordet "negerboll" då vi bl a sett filmen Sunes sommar. oss två emellan, inom vår familj, var det inte ett "laddat" ord. För honom var det roande att vi hade ett så barnsligt ord. Självklart var ordet inte kopplat till hans land alls, men det vet alla med lite kunskap. Själv pekade hmitt ex en gång in i kylskåpet och sa "titta- en neger" och pekade på kokosbollarna. vi hade vansinnigt roligt. Saken är -att det är som med alla nedsättande omskrivningar och fula ord - man får själv använda dem, men inte de som är "förtryckare". Även om vi inte vill vara det, eller kännas vid det, så tillhör vi vita européer översittarna, de som har privilegier och skaffat oss det på andras bekostnad. Allt vi gjort har satt sina spår och vi har fortfarande makten. Och det kan man inte snacka bort. Det har givetvis (för oss) sina fördelar men det kommer också en baksida: där vi får betala för tidigare oförrätter och där vi bör vara väldigt försiktiga med hur vi uttrycker oss och vara lyhörda för vad "andra" känner och upplever. Huruvida negerboll är nedsättande eller inte eller varifrån ordet ursprungligen kom ifrån är för de som känner sig kränkta - inte intressant. ordet har använts för att förtrycka, inget annat. Det uppfattas som kränkande och ordet har en hemsk historisk innebörd för många, främst i USA. I andra länder har man använd andra nedsättande ord. poängen är att det inte är vi vita som ska sätta normen/gränsen för vad som är ok att säga, för vad som är kränkande eller ej. Vi kan med säkerhet läsa Pippi utan att gråta över negerkungen som saknas eller säga kokosboll utan att den smakar sämre. Personligen anser jag inte att Kalles jul blev bättre av att bara vita dockor är tillåtna på tv men det är å andra sidan ett problem att folk känner sig förnedrande. tyvärr är den mentaliteten i gamla filmer lika eländig vad gäller könsroller m.m. Sånt får vi leva med och arbeta på att förbättra. Men vi bör också göra allt vi kan för att inte medvetet använda ord/bilder som vi vet sårar. Negerboll är ett så lätt ord att ta bort utan att det gör ont. Så låt ordet dö den död det förtjänar. Tyvärr är det så att makten i samhället är fördelat på sådant sätt att man gärna sparkar nedåt för att själv klättra på stegen uppåt. Därmed är jag inte förvånad över vilka det ofta är som gillar att använda nedsättande ord. de som själva är vita européer ofta och som själva känner sig utanför "maktcentrat".

    ReplyDelete
  9. När jag ändå berättar så kan jag tillägga att jag stötte på stort motstånd på den skola jag arbetar på, när jag ville hitta ett ord som beskrev en elevs hudfärg. min elev, från Syrien, frågade en dag vilken färg hon hade på huden. Hon skulle beskriva sin hy och kom inte på rätt ord på svenska. Jag funderade länge och kom på ord som ljusbrun, vit, brun, osv, men kände mig inte nöjd -inte hon heller. När jag frågade mina kollegor blev de upprörda. "färg är inte intressant" sa de. "Vi ska inte hålla på med sånt, det är fel och kränkande". Jag blev oerhört förvånad och ledsen. Här sitter det en tjej som, på sitt nya språk, saknar ord att beskriva sig själv eller sin färg. Vi "svenskar" är ju "vita" vi vet även om vi är grisskära. Men varför ska hon inte få ett ord? är det rasistiskt att vilja använda en färg? i hennes kultur använde man ord för mjöl, ett speciellt sorts mjöl, och motsvarande ord för ljusbrun eller vitaktig. På Wikipedia hittade jag ordet ljusbrun när det klassificerades olika färger över världen. Jag frågade vänner på facebook och till slut gav jag min elev ord som ljusbrun, latte, olivfärgad etc. Välj själv tyckte jag. Det här skapade debatt. och då undrar jag vad sjutton vi håller på med, vi vita, som ska vara "politiskt korrekta". om vi utplånar färger och skillnader, eller blundar för dem - är inte det också rasism? Att sätta färg på en upplevelse, känsla en beskrivning handlar inte om rasism. Inte om du inte använder det negativit. men att säga att någon är brun - det är INTE fult. Tvärtom, jag skulle hellre vara brun än grisskär. ;-)

    I övrigt fokuserar vi väldigt mycket på andras kulturer i undervinsingen vilket är bra -man ska lyfta fram sådant som stärker. Men en dag hade jag en abretsuppgift den inte var vana vid: "Jag är svensk eftersom...." det var nyttigt och förvirrande för många. Men det blev kanon. Här sitter ett gäng "invandrare" med olika bakgrunder och ursprung, olika tid har de varit i Sverige men alla, ALLA, svarade på uppgiften att de kände sig svenska - också. deras män var svenska, deras barn födda här, de kunde landet eller älskade kulturen. Sverige hade gett dem ett liv, en chans att vara lyckliga och utan krig osv. Sverige har kramat mig, skrev en kvinna från Irak. En syrianska skrev att hon alltid fick hemlängtan när hon var på besök, hon trivdes bra där men hemma var Sverige, hennes hemland sedan 14 år. Allt är så ordnat och lugnt här, skrev hon. Här lever vi våra liv.

    min lillasyster är svensk - enligt mig. När hon växte upp fattade jag inte att folk såg henne som invandrare. Jag var så otroligt dum och naiv. i hela sitt liv har hon kämpat precis som du. Hon har samma svenska vita mor som jag, men hennes pappa är från Pakistan. Alla frågar henne varifrån hon kommer, fast hon är född här. Hon kan inget annat språk, hon kan ingen annan kultur men får alltid frågor som: "vad heter tomat på ditt språk?" Läkare frågar henne med utdragen hög röst: TALAR DU SVENSKA? osv..... det måste vara tröttsamt och kränkande. Att vara svensk men ändå inte. klart man kan intressera sig för språk, kulturer m.m - men ibland fokuserar vi mer på olikheter än likheter och det blir så himla fel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Äntligen en som tänker likadant som mig. Jag tycker inte vi ska blunda för olikheter - jag tycker vi ska uppskatta våra olikheter också. Självklart är likheterna viktiga, vi är alla likadana människor, men det på utsidan som får oss att se olika ut är vackert. Men att låtsas att olikheterna inte finns där är dumt. Att låtsas att "alla är som vita" låter rasistiskt för mig. Varför är de vita någon slags måttstock? Alla är vi ju människor. Jag gillar min egen grisskära hy, men jag tycker mörk hy är väldigt vackert, i mitt nästa liv hade jag velat ha det. Jag tycker det är vackert hur afrikanska kvinnor sminkar sig. Och en naturlig solbränna är härligt. Samtidigt som jag älskar asiaternas fascinasion med att försöka hålla sig så bleka som möjligt. Etc. Vi är alla vackra på våra olika sätt och att förneka att vi har olika hudfärg är urkorkat. Men att framställa det som något negativt är ännu mer urkorkat. Det är bara positivt och härligt. Mångfald är underbart, låt oss prata mer om det!

      Härligt att höra att de trivs i sverige. Jag tror vi behöver höra mer sådant. Jag önskar jag hade fler "invandrar"-kompiar och kunde göra fler kulturella utbyten. Jag älskar sverige. Men jag älskar andra kulturer också. Det fascinerar mig. Jag blir glad om någon vill lära mig mer om deras kultur, och om jag kan lära dem något om sverige som de kommer gilla. Det gör mig stolt och klokare, tycker jag, att utbyta kultur med andra. Det betyder inte att vi måste ta bort hela vår svenska kultur dock, det vorde synd. Det finns ju de som uppskattar den. Det betyder inte att vi inte kan ta stegen framåt och omfamna mer kulturellt utbyte dock.

      Och allt detta säger jag från min säng i Tokyo där jag befinner mig just nu, haha.

      Delete
    2. Håller med både Anha och Elise - i Sverige verkar vi gång på gång blanda ihop "att vara lika" och "att ha lika värde". Alla är vi olika, och vi är olika på olika sätt. Vi har olika kön, hudfärg, längd, dialekt, sexuell läggning, etc etc. Att försöka förneka det verkar i mina ögon bara korkat. Varför skall alla var likadana? "Unity in Diversity" är ett mycket bättre motto.

      Delete
    3. Måste bara kommentera och ta läkaren som frågar "talar du svenska?" lite i försvar. På min arbetsplats är det inte ovanligt att folk inte kan prata svenska utan bara använder sig av engelska. Jag mailade vid ett tillfälle en kille som heter Lee (och ett engelskklingande efternamn) som jobbar på vår arbetsplats men som jag inte tidigare haft kontakt med. "Går det bra med svenska" inledde jag mailet. "Självklart" svarade han. Och visst, läkaren i ditt fall kanske inte med hög och extra tydlig röst behöver fråga om din syster talar svenska men frågan måste ju ändå få ställas eftersom han är osäker med tanke på att många andra patienter med liknande drag kanske är lite knackiga på svenska. Antagligen använder han rätt strategi i de flesta fall, men inte just i din systers och den situationen kommer ju förändras när/om invandringen avtar.

      Delete
    4. Måste bara kommentera och ta läkaren som frågar "talar du svenska?" lite i försvar. På min arbetsplats är det inte ovanligt att folk inte kan prata svenska utan bara använder sig av engelska. Jag mailade vid ett tillfälle en kille som heter Lee (och ett engelskklingande efternamn) som jobbar på vår arbetsplats men som jag inte tidigare haft kontakt med. "Går det bra med svenska" inledde jag mailet. "Självklart" svarade han. Och visst, läkaren i ditt fall kanske inte med hög och extra tydlig röst behöver fråga om din syster talar svenska men frågan måste ju ändå få ställas eftersom han är osäker med tanke på att många andra patienter med liknande drag kanske är lite knackiga på svenska. Antagligen använder han rätt strategi i de flesta fall, men inte just i din systers och den situationen kommer ju förändras när/om invandringen avtar.

      Delete
    5. Måste bara kommentera och ta läkaren som frågar "talar du svenska?" lite i försvar. På min arbetsplats är det inte ovanligt att folk inte kan prata svenska utan bara använder sig av engelska. Jag mailade vid ett tillfälle en kille som heter Lee (och ett engelskklingande efternamn) som jobbar på vår arbetsplats men som jag inte tidigare haft kontakt med. "Går det bra med svenska" inledde jag mailet. "Självklart" svarade han. Och visst, läkaren i ditt fall kanske inte med hög och extra tydlig röst behöver fråga om din syster talar svenska men frågan måste ju ändå få ställas eftersom han är osäker med tanke på att många andra patienter med liknande drag kanske är lite knackiga på svenska. Antagligen använder han rätt strategi i de flesta fall, men inte just i din systers och den situationen kommer ju förändras när/om invandringen avtar.

      Delete
  10. The weird thing about the pickaninny doll is that she is a reference to Al Jolson, a white guy who wore blackface makeup and sang a song about Mammy in the first american 'talkie'. http://xroads.virginia.edu/~asi/musi212/brandi/jazz.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. That is a very interesting reference and speaks volumes about old art being interpreted by contemporary eyes without the complete historical context. Wikipedia refers to the book below on the topic, quoting the author (there is likely something to that analysis):

      Strausbaugh 2006, p. 218 explicitly analogizes Al Jolson's style of blackface to Jagger and Eminem: "not mockery, but the sincere mimicry of a non-Black artist who loves Black culture (or what he thinks is Black culture) so dearly he can't resist imitating it, even to the ridiculous point of blacking up."

      http://books.google.se/books?id=l5TH3Smr8FcC&printsec=frontcover&dq=Black+Like+You&hl=sv#v=onepage&q=

      Delete
    2. Whatever the reference is, it's not a respectable and amiable image that is portrayed. The doll is meant to be funny, sure, and for a child not exposed to racial stereotypes it can be. But that doesn't mean that portrayal of a black girl as some sort of monkey figure is OK. I saw this flick 30 somewhat times before I understood what I was looking at. Holy sh*t, I realized, this is racist as hell. Then I realized the Jew, then I saw the Chinese, it blew my mind. My child brain hadn't done the connection before, but when my adult brain caught up, it changed the entire experience.

      The bottom line is this (for me), regardless of potential references and attempts to intellectualize the trends of the time, point out the historical significance or claimed noble purpose or homage to black people (yeah right), using the full clarity of 20/20 vision that a rear view mirror provides, it's racist as hell. End of story.

      Do I think it should be censored? No. I think the cartoon should be archived and not be shown at all. Let's replace it with something that plays homage to Swedish traditions. In 2012, as Swedes with an amazingly rich flora of Yule traditions that pre-dates Christianity way back to Odin's times, why do we look at a commercialized version of Santa with overt racist elements. It's really puzzling when you think about it.

      If there is anything that I'd like to show my child, a feeling I'd like to pass on, it's the unique cozy candle light filled, mystical Nordic Christmas that I grew up with. When I was a kid, Jultomten had wooden clogs, wool socks, and was clad in green, grey and dark red. He was not fat and jolly, he was more portrayed like a grandfatherly wizard like figure that spoke slowly and with purpose. Let's bring back elements of that tradition and let that be the highlight of Swedish Yule!

      Delete
    3. @Peter Towers

      I very much agree and I did not attempt to explain away Disney's actions here. Disney probably exploited that particular reference because it was a well known piece of pop culture at the time. As for Al Jolson himself though, it would seem from the snippets referenced above that he would not have felt overly proud about reappearing in this context. It actually just makes the issue even more sad.

      Anyways, yes Sweden can be very special this time of the year with nature sleeping embedded in snow, glowing beneath the starry night sky. There is certainly enough mystique around here to skip most of the other mysterious ehm... references ;-)

      Delete
    4. I think we are obsessed with token non-racism in the world. As Europe gets more racist when there are bad times, the only thing we can come up with to change are some words and images that don't really change anyone's perception. What we need to change is our propensity to treat different what looks different. Creating external enemies, not because they are or act differently, but because they look different. No removed dolls or changed words in the world will make this situation better.

      I think these artefacts are interesting from a historical-cultural point of view, but if you are afraid Swedish children think Africans are monkeys, then you have to ban films showing indigenous people performing dances, or reports from conflicts such as the Hutu-Tutsi one.

      The challenge is instead to create individuals who can see through cosmetic attributes such as skin colour, gender, body form and accent and treat all fairly. We will ALWAYS notice differences, it is how we react to them that makes all the difference(!).

      The Swedish feminist struggle, to take one example, seems to be obsessed with colour of clothes and stereotypical toys. The rebels of tomorrow will give cars to boys and dolls to girls, and their children will be good or bad depending on completely different things than what their toys were, just as you were as little racist before you thought the tomteverkstaden was racist, as you were after.
      /Peter.

      Delete
  11. Skitbra!!!! Underbart skrivet! Svaret du fick visar bara hur hjärndöd den personen är.

    ReplyDelete
  12. Du har skrivit många bra saker. Vi på Motargument.se skulle vilja ta in några av de saker du skrivit som gästartiklar från dig. Maila oss på info@motargument.se och säg till om det är ok. Vi länkar till din blogg givetvis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för att du läste och tack för din kommentar. Länka på bara!

      Delete
  13. Kloka och sunda tankar du delar med dig men även bland många av kommentarerna här. Vi måste våga se både likheter och olikheter och sätta ord på dessa. Att prata öppet på ett nyfiket och respektfullt sätt gentemot individer, kulturer och folkslag är vägen mot kunskap och mindre fördommar. Vi i skolan måste gå före och visa vägen mot ett öppnare samhälle.
    Tack för alla kloka tankar här.

    ReplyDelete
  14. Sanslöst bra!!!! Jag har delat både på Facebook och Twitter!!! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Bitten, det är kul att mitt lilla ryt förankrar..

      Delete
  15. Intressant, du måste vara den första mörkhyade (baserat på det första stycket då jag inte vet alls vem du är) som jag faktiskt hört/läst tar illa upp över "negerboll" och inte verkar använda det ordet själv.

    Inget mer sagt med det, bara en kurios observation då de jag själv frågat inte gjort det, så den insikten har uteblivit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. What up TwoD, det är som man säger, någon gång måste vara den första. I kontrast till din uplevelse, jag har inte träffat någon brun/svart människa som INTE tagit illa upp (eller som åtminstone alltid haft ett kluvet förhållande) till det ordet.

      Vad tror du det beror på, att vi har så olika upplevelser?

      När jag var yngre berättade jag "negerhistorier" som jag lärde mig av andra med skämt om stora läppar och annat. Jag åt negerbollar och kallade dem vid det namnet. Överlag så använde jag samma ord, uppförde mig på samma sätt, och försökte även se ut om de i min omgivning. Det beror på att jag visste inget annat, jag hade inga andra referensramar.

      När jag växte upp och förstod den lite mer komplexa bild av världen som kommer med mognad och kunskap, hamnade jag i en värld där jag insåg att mycket av det som jag tidigare tagit för självklart inte är OK. Inte för att ord, uttryck, traditioner var menade att vara diskriminerande, utan för att deras ursprung inte är OK.

      Det är lite som att slicka på en klubba som smakar gott, men om du får reda på att godistbiten i mitten på klubba i själva verket är en bajskorv (om du ursäktar liknelsen) så smakar klubban inte så gott längre, trots att smaken inte ändrats

      Delete
    2. Det kan ju faktiskt vara så enkelt som att dom som TwoD frågat helt enkelt ljuger, för att det är enklare än att försöka förklara VARFÖR dom mår dåligt av den sortens språk! Tror att man ibland får dom svar man sänder tydliga signaler om att man vill ha..

      Delete
  16. Tack för en fantastiskt bra text! Jag har också en dotter, som under flera år dagligen berättade för mig att hennes hår var fult, för att det inte var "gult" (blont). Även hon försökte dölja sitt vackra, svarta hår, med gula handdukar eller vita tröjor. Även hon undrade "Är jag inte fin nu, när jag har gult hår?" Alla andra barn på dagis hade ju gult hår, det var bara hon som var svarthårig. Jag hade inte förväntat mig, vid val av dagis, att det på ca 90 barn bara skulle finnas fem med icke-svenskt ursprung...

    Som du säger, när man dagligen möter en ledsen liten unge, som på alla sätt visar att hennes eget utseende inte duger, då är det hjärtskärande.
    När dottern började skolan fick hon äntligen kamrater med alla sorters hud- och hårfärg - och då försvann tack och lov mycket av hennes oro och besvikelse över det svarta håret. Nu är hon en av alla mörkhåriga, och hon har precis samma färg på hår, hy och ögon som idolen Eric Saade. Nu är hon vacker, även i sina egna ögon. Och jag är lycklig när jag ser hennes glädje över att vara sig själv!

    Det är aldrig min sak att tala om vad som sårar andra. Det är inte jag som bestämmer vad någon annan blir ledsen för. Jag kan bara ha tolkningsföreträde i de frågor som rör mig, i övrigt har jag bara att lyssna och försöka förstå. Och att sedan agera på ett sätt som i möjligaste mån undviker att göra andra ledsna, besvikna eller sårade.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej trollmamman, vad kul att din dotter känner sig mer hemma nu. Det går inte nog med att poängtera hur viktigt det är att våra kids känner sig normala. Min fru flätar vår dotters hår varje dag och varje gång hon tvättar håret på lilltjejen och hennes hår står upp som en gigantisk boll, poängterar jag vilket fint hår hon har. Fyller på med så mycket kärlek och positivitet som jag kan förmå, och det är nog det bästa vi kan göra :). Jag själv minns när jag gick igenom en liten "black power" period i mina yngre tonår när jag fick min första "afrokam" ifrån USA. Istället för att hålla det kort så kammade jag det stort och medvetet såg ut på ett sätt som andra inte kunde se ut som, för att liksom fira min unikhet. Det tror jag var viktigt för självkänslan som 13-14 åring.

      Delete
    2. Hej, Jag menar inte att jag inte håller med om eller inte respekterar det som du skrivit i din text. Men jag vill bara poängtera att det inte bara är barn av utländskt ursprung som känner av att deras utseende inte duger. Det är inte många svenska barn och ungdomar som kan leva upp till de skruvade skönhetsideal som råder i samhället idag. Jag led själv under flera år av ätstörningar i min barndom och under flera år såg jag aldrig min naturliga hårfärg (jag är blond per definition men har inte den gula/platinablonda färgen som verkar uppfattas som "svenskast"), eftersom jag en dag hade beslutat mig för att den inte var vacker nog som den var och började färga håret i alla möjliga konstiga nyanser. Det skeva skönhetsidealet i samhället behöver därför inte bara ha med hudfärg att göra utan berör även de med "vit" hudfärg.

      Delete
  17. Replies
    1. Tack för att du läste och tog dig tid att kommentera!

      Delete
  18. Innan jag hade läst klart ditt svar så tänkte jag, du kastar pärlor till svin. De som har dessa "åsikter" är okunniga och har inte förmågan att ta till sig andra perspektiv. Dom behöver enkla svar, gärna visualiserat med mjölkbackar eller annnat enkelt. Hans svar efter visar tydligt vad jag menar. Men kudos till dig för en mycket bra förklarning vad fan "problemet" är..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well, det som lockade lite med "rytet" var med den självklarhet som han liksom suddade ut hela min livserfarenhet med ett axelryck. Jag kunde inte låta det gå förbi... det var dessutom på min kusins vägg. På flera av mina vänners FB-väggar ser jag kommentarer som uttrycker indignation och irritation över att de som ser icke-europeiska ut ens har mage att öppna käften när det gäller saker som de anser sig ha tolkningsföreträde på. Jag har varit tyst länge... nu är jag inte det längre :). Dessutom så verkar mitt sinnestillstånd delas av många andra och ha bidragit till att ytterligare andra får en bredare bild av ämnet. Tack för kommentaren.

      Delete
  19. Välskrivet, angeläget och intressant.

    ReplyDelete
  20. Otroligt bra skrivet, innan jag läste ditt inlägg överblickade jag texten men missade hans lilla slutkommentar, den visar på hur enkelspårigt dessa individer tänker och hur allt som kan problematisera och ge djup i en diskussion sopas undan. Det är första gången jag läser din blogg men jag ska komma tillbaka många gånger!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Acke, ja, vad skall man säga, svaret var ju minst sagt frustrerande.. men så blev det till ett bloginlägg istället :)

      Delete
  21. givetvis ska man inte utan eftertanke ska reproducera ett diskriminerande språkbruk genom att använda ord som negerboll, eftersom folk kan ta illa vid sig i onödan. det borde vara allmänt hyfs.

    din liknelse med islamister är dock oacceptabel och felaktig. islamistiska organisationer vill införa sharialagstiftning som ÄR notoriskt kvinnohatande. personer med de ÅSIKTERNA har faktiskt full frihet att byta åsikt till något mer tolerant. det är inte lika lätt att byta kroppskonstitution.

    man ska inte kunna avkräva resten av samhället respekt om man hyser intoleranta åsikter, däremot kan man kräva respekt för personen man är och givetvis för tillhörande kroppsliga attribut. det är inget konstigt egentligen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well Linus, när du säger det använder du en samma retorik som gjorts tidigare vad gäller andra folkslag. Att alla svarthåriga utlänningar luktar vitlök och bara vill sätta på svenska tjejer. Att alla finnar går med kniv och super, o.s.v.

      Min erfarenhet är annorlunda än ding. Jag bodde på Möllevångstorget i Malmö under 10-talet år vilket är fyllt med människor av Muslimsk bakgrund. Jag har inget annat än positivt att säga om den upplevelsen i just det området. Bagerier med färskt bröd för 10 spänn, färksgjord getost, oliver, helgrillad kyckling för en billig penning, traditionella skåningar blandat med afrikaner och folk ifrån mellanöstern som hagglade frukt och grönsaker på torget, och folk ifrån mellanöstern upplevde jag som artigare än genomsnittet. En vännina ifrån den tiden, en yngre blond tjej, uppplevde det likadant och hon bor kvar än idag.

      En del muslimska kvinnor hade "hijab", eller huvudduk som det kallas i den svenska traditionen (och som hör många folkdräkter till), oftast de äldre damerna. De påminde mig om när jag bodde i Italien som liten där nästan alla far och mormödrar på landbygden var svartklädda med täckt hår i enlighet med Italiensk katolsk tradition, medans männen nästan alltid hade svarta byxor, vit skjorta, kavaj, keps eller hatt.

      Nu arbetar jag för det amerikanska försvarsdepartementet, för en avdelning inom den amerikanska flottan i en säkerhetsklassad anställning. Kvinnan jag delar kontor med är av Muslimskt ursprung ifrån Afghanistan, men hon är inte mer Muslim än vad jag är Kristen. Min Kristenhet sträcker sig till jul och skolavslutningssånger och en bordsbön här och där, hennes sträcker sig till hon inte äter gris. Min andra arbetskamrat är en konverterad Muslim, och han lägger ut sin bönematta och ber på jobbet, vilket han är tillåten att göra eftersom religionsfrihet råder. Det ligger ett Muslimskt tempel nere på stan (i kuststaden Monterey, Kalifornien), och det är ingen som ens höjer på ögonbrynet åt det. Ingen av de människor som är associerade med Islam som jag stött på har varit Shariaförespråkare.

      Jag oroar mig med för nazistförespråkare och politiker som säger sig vilja vårt väl, samtidigt som de spionerar på oss och tar ifrån oss våra grundläggande rättigheter. Oavsett om vissa Muslimer stöder Sharia eller inte, eftersom sharialagen är diskriminerande och är emot svensk (och amerikansk) lag, så är vi många som kommer att kämpa med näbbar och klor för att dylika orättvisr aldrig kommer att bli del i de republikanska och demokratiska samhällen vi lever i. Inte för att de heter sharia eller är Muslimska, men eftersom de är odemokratiska och diskriminerande.

      Jag räknar shariaförespråkare till extremister, liksom månggiftesmormoner, vissa kristna grupper, den grupp av santeriafolk på Haiti och Kuba som slaktar kycklingar till höger och vänster, extremortodoxa judar, djävulsdyrkare, de där katolikerna som piskar sig blodiga i påskparaderna i Spanien, nymodiga häxgrupper som smetar sig i mensblod (om de nu finns), o.s.v.

      Delete
    2. Det här inlägget var nästan bättre än din artikel ovan. You really hit home.

      Jag har sedan tidiga tonåren både lyssnat på och själv spelat både death metal och black metal. Jag skulle gissningsvis klassas som djävulsdyrkare av konservativa kristna och hamna på en statens fiende-lista om fel krafter kom till makten trots att de där musikattributen bara beskriver en ynkligt liten del av min person och att jag aldrig medvetet skulle utsätta en annan människa för våld eller förtryck. Men nu är det ju inte så att man själv får bestämma vilken grupp man ingår i i andras ögon...

      Delete
    3. Peter Towers: menar du verkligen att sätta likamedtecken mellan islamist (politisk inkriktning/ideologi) och muslim (religiös tillhörighet), eller menar du muslim och råkade bara skriva islamist av misstag i ditt blogginlägg? Det är ju det senare som Linus Ericsson verkar vända sig mot, vilket väl är ganska rimligt? Det du skriver om din upplevelse av muslimer har ju ingen här ifrågasatt.

      /Em

      Delete
    4. Jag tycker att du skriver fantastiskt bra och dessutom tar du dig tid att svara på inlägg på ett så utförligt sätt!!!

      Jag har stört mig så enormt på att debatten förts av de som inte någonsin upplevt det du så väl beskriver, att de som höjt sin stämma bestämt sig för att ha någon slags företrädesrätt att förklara hur någon ska känna eller uppleva kränkande sätt att uttrycka sig. Bara för att man gjort fel väldigt länge så gör det ju inte det hela rätt, att Disney inte sett/fattat detta förrän nu är sorgligt.
      Vidare håller jag med om att det är extremism som är det vi behöver se upp med, oavsett vilken sort... Vi får aldrig sluta värna om demokratin!

      Delete
    5. Jag tyckte ditt inlägg var väldigt bra men jag tror Linus kanske reagerade på att du använde ordet islamist som skiljer sig rejält från ordet muslim. Islamism är en politisk rörelse och inte samma sak som att tro på Islam.

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Islamism

      Delete
    6. Det var många år sedan jag helt enkelt gav upp försöken att visa på grånyanserna där omgivningen bara såg svart eller vitt. Texten där ovan, liksom det här svaret, gör mig uppriktigt glad och hoppfull. Även om jag inte till punkt och pricka hållit med dig hade jag gillat att ta del av vad du skriver: du håller en sansad och respektfull ton. Tack för att du återgett mig en känsla av hopp om framtiden.

      Delete
  22. En riktigt bra skildring av hur nedsättande schabloner fungerar förtryckande. Detta är en text jag som lärare kan använda i undervisningen. (Hoppas det är OK om jag namnger bloggen.) Tack!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingvar, tack för kommentaren. Använd gärna blogginlägget hur du vill, skriv ut det, länka till det, etc.

      Delete
  23. Bra skrivet. I sammanhanget kan man likställa din kommentar "...att hon inte har samma vackra prinsesshår..." med alla andra olikheter hos människor: Övervikt, handikapp, sexuell läggning kanske... Diskriminerande uttryck (inkl rasistiska) gör människor ledsna varje dag över hela världen.

    ReplyDelete
  24. Jag misstänker att Peter Towers menade "muslimer" när han skrev "islamister", men håller med Linus Ericsson att det är en mycket olycklig miss (om det var en miss). Det är väldigt stor skillnad mellan de begreppen.

    I övrigt en mycket bra text. Jag tror att många vita i Sverige har en bild av att mörkhyade människor i Sverige inte har blivit utsatta för någon rasism att tala om, Sverige som kämpat mot apartheid och vi är ju inte som USA. Väl? Folk som vill ha lite perspektiv på rasism överlag kan gärna botanisera i årets skörd av Sommar-program i Sveriges Radios P1. Många svenskar med invandrarbakgrund som idag är väletablerade i det svenska samhället eller utomlands berättar om sina erfarenheter från uppväxten. Lägg särskilt märke till Martina Haags program, där hon som både vit/skär och blond ändå blev utstött såsom varande estnisk, andra generationens invandrare.

    En liten parentes angående Tomtens julverkstad är att jag alltid uppfattat den självständiga, kavata, svarta dockan som mycket mer positivt skildrad än den stela, blonda dockan, som inte talar förrän hon blir uppmanad att göra det och mesigt väntar på tomtens godkännande. Den svarta dockan har självkänsla och självförtroende att tala på eget bevåg, OK:ar sig själv och går obrydd vidare, medan den vita dockan förnedrande vänds med rumpan i vädret, blottas ned till trosorna, stämplas av den manliga auktoriteten i baken och sedan stelt, mekaniskt, med tom blick stolpar iväg. Dessutom är den blonda dockan massproducerad, låter sig skrämmas av spindlar för att bli vacker. Den svarta dockan är unik, en egen individ. Självklart ska de sekvenserna bort ur filmen om den uppfattas som stötande, inge snack om saken, men jag ville ändå berätta om denna min upplevelse av dem som jag hade som barn/ung, omedveten om någon specifik tradition av nidbilder av afro-amerikaner. Sett enbart ur perspektivet hur en flicka skildras och hur hon förväntas vara, så var det den svarta flickan som jag själv såg som en förebild, inte den vita/blonda.

    ReplyDelete
  25. Så jävla bra!
    Jag har, av förklarliga skäl, aldrig blivit kallad neger, men tar ändå lika illa upp varje gång någon använder sig av ordet. Och tar fighten varje gång, och jag tänker fortsätta göra det tills jag dör.

    Nu var jag långt mer förbannad och inte lika städad när jag skrev ett inlägg om samma ämne för ett tag sedan, men läs gärna:

    http://malinwolinmedettl.wordpress.com/2012/11/26/det-heter-halvbrunboll

    ReplyDelete
  26. Väldigt intressant text med väldigt viktiga och bra argument. Väldigt bra skrivet! Tänkte på det du skrev om din dotter och började direkt tänka på detta youtube klipp som berättar om docktestet som man har gjort i olika länder. Detta klippet är från Danmark men jag har sett liknande från USA.
    http://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E

    ReplyDelete
    Replies
    1. Japp, det är en klassiker som är lika viktigt som den är sorglig. Tack för kommentaren Helen.

      Delete
  27. Åh, tusen tack för att du skrev detta blogginlägg! Ska dela det på min Facebook och Twitter. Jag fick en del skit efter att ha bloggat om nidbilderna i Kalle Anka:
    http://dennisalexis84.blogspot.se/2012/12/ratt-att-klippa-i-kalle-anka.html

    Och samma sak när jag har påpekat att det är nedlåtande att säga "negerboll" osv. Folk vägrar förstå. Men jag tänker inte sluta kämpa mot rasismen och kommer använda mig av ditt blogginlägg varje gång någon säger att de inte förstår hur någon kan ta åt sig av det ordet.

    Tack!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dennis, tack för att du tittade in! Jag har gjort lite andra inlägg och funderingar, kolla länkar till höger.

      Delete
    2. Det ska jag göra! Har återigen delat detta inlägg på min Facebook och Twitter i dag. :) Hoppas alla läser! Kram

      Delete
  28. Jag älskar din "uppsats" och hatar "den jävla negerbollen" som jag skrivit flera inlägg om i min blogg, eller ja , snarare folks behov av att använda det namnet om bakverket. http://tildaf.wordpress.com/2012/02/16/den-javla-negerbollen-4/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Tilda, klockrent ryt. Jag gillar speciellt detta partiet:

      "Europeer, asiater, sydamerikaner, men afrikaner får inte vara afrikaner utan de ska vara ”negrer”? Varför skilja ut en grupp av människor med just en typ av hudfärg i olika toner för denna vidriga specialbehandling? Är inte det tydligt tecken nog för folk på en uppenbar ”vi mot dem”-mentalitet? Kan det inte vara nog med rasistisk idioti i vår världshistoria för en evighet nu?".

      Tack för kommentaren.

      Delete
  29. Mycken tack Peter för att du delger dig av dina upplevelser!!
    //Anette

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Anette för att du läste och tog dig tid att kommentera.

      Delete
  30. För mig har ordet negerboll alltid varit något positivt och jag har inte förstått det starka motståndet (har dock slutat använda ordet ändå eftersom jag inte velat kränka någon)- varför vill man inte bli förknippad med något gott. Men nu har jag äntligen fattat eftersom du förklarar så fantastiskt bra. Jag tror dock fortfarande inte på att plocka bort saker från gamla verk som t.ex. i Pippi. Precis som någon skrev ovan så hade man ju en annan människosyn förr inte bara vad gäller hudfärg utan även kön mm. Det viktigaste tycker jag är att ge en bättre bild i det som skapas nu samtidigt som man kan prata om hur det var förr och varför det var fel. Det finns många bra nya barnböcker där barn av olika "sort" får ha huvudrollen och man kan ju fokusera på dessa böcker och vad som är bra med dem. - Känns som jag bara svamlar - men det jag vill ha sagt mest av allt är att du skriver mycket bra och har fått mig att förstå bättre.

    ReplyDelete
  31. Det finns kulturer bl.a. soul/hiphop där ordet kan användas i positiv bemärkelse, där associationerna ofta handlar om brödraskap, humor eller ironi. Ordets mening skiljer sig mellan kontext och kultur. Jag kan tycka att det i en viss kontext inte lämpar sig, men i annan är helt ok, det hade ju vart annorlunda om själva objektet negerboll skapade negativa associationer.

    Ibland kan jag tycka att folk som så tydligt är för eller emot är onyanserade, och reagerar instinktivt på ordet, trots att ordets betydelse faktiskt skiljer sig kraftigt beroende av kontext.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är mycket som kan sägas här, men det blir för långt. Jag kan dock helt säkert konstatera att i ett land som domineras av folk med icke-afrikanskt ursprung, när de kallar en chokladboll för "negerboll", så är det ett kontext som inte är OK.

      Delete
  32. Uppväxt med ordet negerboll som jag är så har det aldrig för mig varit en rasistisk fråga utan bara ett namn. Lite exotiskt och som stod för något som kanske tom var spännande. Bör påpekas att det inte var vanligt med afrikaner och mörkhyade människor under 60-talet där jag växte upp.
    Min mor och far, invandrare från Holland, hade dock en del afrikanska vänner som kom på besök och givetvis var vi som ungar nyfikna. Afrika var spännande.
    Det finns en olikhet i hur vi ser ut och som visar vårt ursprung, inte vår nationalitet, utan var vi härstammar från som jag kan tycka vi allt för ofta försöker strunta i, istället för att bejaka. Som född svensk är jag ändå alltid hemma i Amsterdam även om jag inte kan förklara varför.
    Men tillbaka till negerbollen, den var inget vi såg något ont i då, och än idag är det fortfarande bara ett namn på en chokladboll för mig, varken mer eller mindre. Det är först nu senare tid som vi med all rätt försöker rätta till våra gamla synder (och ingen hade blivit gladare än jag om det räckt med att byta namn på en bakelse) men jag tror att vi vuxna ibland är för rädda att på ett naturligt sätt bara acceptera och prata om våra olika utseenden i rädsla för att förolämpa eller såra, istället för att se det som ett arv från våra rötter. Vi kanske skulle lära av våra barn att bara acceptera och se det spännande i det hela.
    Som min lilla dotter gjorde på en tågresa för många år sedan då det på platsen mitt emot henne satt en mörk man som hon blygt iaktog innan hon ställe sig upp tittade ut genom fönstret, vände sig mot mannen och sa: Jag tittar efter älgar, om du tittar efter lejon kan vi se vem som vinner. Ingen av dom vann men de satt och pratade i 4 timmar om allt och belöningen var en lång vänskap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Folke, tack för dina kommentarer. Ordet var nog inte så laddet när det lanserades, det är mest det att med tiden har så det inte bara tjänat ut sin roll, det har helt enkelt blivit gammeldags och konstigt. Och inte mindre viktigt, förolämpande. Just den exotiska vinkeln är framför klassiskt. Det var säkerligen därför Astrid Lindgren använde sig av det ordet. Det var något långt bort ifrån, något spännande.

      Men just det exotiska är också, tro det eller ej, rasistiskt. En svart människa som sitter på pendeln till tåget som är född i Sverige kanske inte vill vara exotisk. Lika lite som en svensk vill uppmanas om att berätta om isbjörnar på Stockholms gator, eller få frågor om vikingahjälmar med horn när de sätter sig på ett tåg i NY av förvirrade amerikaner som inte riktigt förstår hur det är i Sverige.

      En svart människa vill vara just det, en människa och inte en representat för an "mystisk kontinent", eller förknippas med djur som man bara kan se i djurparken. Hur många afrikaner har sett ett lejon i verkligheten. Antagligen färre än i Europa, som har för vana att gå på Zoo.

      Det din dotter frågade om den svarta mannen skulle titta efter lejon, poängterar just det. Det är oskyldigt och kommer ifrån ett barn, men tänk efter på det ett tag.

      Tack för att du tittade in Folke, fridens liljor!

      Delete
  33. om man kunde bara förstår att visa saker finns inte bra mening att finnas det ska försvinna , alla typer att jämförelse som förnedra o förtrycka människor ska tas bort från samhället liv , så enkel är . Jag har varit som din dotter o ibland funderade hur kulle vara var vit med lång hår.Jag aldrig sa någonting till mina föräldrar.Du har rätt det är för att samhället visa inte respekt på olikheter o skickar fel bilder hela tiden o folket har slutat använda hjärna. Om vi satsa på respektera olikheter o visa att alla är fina i med sina olikheter o förstår att det är olikheter som gör livet spännande , kanske nästa generation kommer inte att skämmas att Vi var så passiv eller få tolerant mot visa åsikter som skadat . När det gäller din dotter det bästa du kan göra visa kärlek , lära henne att älska sig själv det är en vardagsuppgift.

    ReplyDelete
  34. Bra skrivet. Men lite måste jag säga är inte något bara en med krulligt hår eller mörk hud gör.
    Jag är vit. Brunett och uppväxt med mobbing under en tid.
    Jag hade också en period då tröjan satt på huvet varjedag för ja ville ha långt fint hår
    Hatade mitt raka råttfärgsliknade hår. Ville ha som de populära tjejjerna i skolan. Midjelångt
    Rakt ljust hår. Några år senare vart det åt andra hållet istället. Mamma hade lockigt hår å de ville jag me, så jag lockade dey varje dag för jag gillade inte mitt egna.
    Blev retad också för ja va så blek hade inga rosiga kinder och vistades inte i solen. Va jätte avundsjuk på mulatt tjejjerna med deras vackra ljus brun/vita hud mörka ögon och vackra hår.

    Jagad hem ifrån skolan har jag med som vit upplevt. Slagen för man inte ser ut på ett vosdt sätt eller beter sig på ett visst sätt...

    Så trotts hudfärg eller kön.
    Så är alla barn avundsjuka på någon annan och de flesta vill vara som någon annan.

    Som förälder kan man bara stötta å peppa sitt barn till att han/hon är vacker hur man än ser ut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Linda, du har en del poänger, skillnaden med just rasism dock, är att den existerar som en del i den post-koloniala imperialistinfluerade sociala infrastrukturen, kultur, språkbruk, affärstraditioner, lagar -- där en hel kontinent med människor, och ens en distant associationen till den kontinenten (som i mitt eget fall), räcker för att du skall bli kallad vid ett mycket specifikt nedsättande namn. Det namnet bär med sig minnen av att sådana som kallades vid det namnet inte kunde sitta i samma avdelning på bussen, inte använda samma dörr till doktorn, mataffären, hamburgerbaren, och där vi bara är ett par tre generationer ifrån ett släktträd ifrån 400 år av gratisarbete, våldtäkt, spöstraff, och ett upphörande av familjerötter.

      Jag säger inte det för att underminera dina negativa upplevelser, men för att peka ut att rasism och nedsättande ord som "neger" har en historisk tyngd som breddar komplikationen avsevärt. Om en person blir retad för att de har fräknar eller stora öron, så är det främst ett personligt angrepp. När någon kallar mig för ett nedsättande namn för att jag har en viss hudfärg, så förutom det personliga angreppet, är det också en handling som är riktad emot en hel kontinent (eller flera kontinenter vid det här laget), som är associerat med inte bara ett utseende, utan med dumhet, ointelligens, oförmåga att prata ordentligt, o.s.v. Även om den subjektiva anledningen som barn kan vara liknande så har den historiska och sociala biten en hel del mer tyngd.

      Delete
    2. Ja absolut. Det håller jag med om.

      Men rasismen växer stegvis i sverige igen pga att våra svenska traditioner rubbas.
      Och att politikerna tillåter massinvandring då vi redan innan har arbetsbrist och divn
      Alla "raser" i helhet har i stor utsträckning fördommar om annan ras tyvärr.
      Negerianer är juh sjukt less på engelsmänn. Ex.

      Enda sättet att bli av med nedtryckande ord är att i tiiidig ålder lära barnen att alla är lika värda. Och att varje lands traditioner måste få bestå och att respektera och acceptera hur andra är :)


      Men självklart är ordet neger nedlåtande för många då det förknippas med slavtiden och mindre värdig folkras... Vilket inte stämmer då alla är lika värda.

      För mej så är jag uppväxt med mörka som säger neger om sig sjäv och sina vänner.
      Neger för dem betyder svart/hudfärgad eller negerian. :)

      Delete
    3. Våra traditioner håller inte på att rubbas i större utsträckning än vanligt. Traditioner ändras hela tiden. Julgranen och tomten är exempelvis båda importerade traditioner. Jag tror heller inte att Gustav Vasa satt och tittade på kalle anka klockan tre på julafton.
      De som har en rasistiskt motiverad agenda vill gärna få oss alla att tro att vår "svenskhet" är hotad och trummar upp några enskilda händelser om pepparkaksgubbar och annat och dessutom förvränger den ursprungliga storyn för att röra upp känslor.

      Jag hoppas innerligt att alla dessa negerbollens förkämpar aldrig har deltagit i en halloweenfest eller lyssnar på rock eller hiphop eller gör något annat djupt osvenskt.

      Delete
  35. Väldigt bra skrivet! Har haft denna diskussionen med många människor när jag bodde i Sverige, vad jag vet så använder de ordet neger än idag på att beskriva bakelser, hår, utseende och människor. Min systerson fick sitt hår kallat för negerkrull på dagis av en fröken, jag tappade hakan när min syster berättade detta till mig. Min första tanke var att nu ska det skrivas brev till föreståndaren och att de ska utbilda sin personal i bemötande av barn som kanske inte ser ut som dem och så ska min syster och hennes son få en ursäkt annars så stämmer vi hela skolan. Men sen kom jag på mig att i Sverige så finns det inga som helst konsekvenser av att uttrycka sig på det viset. Problemet ligger i att i Sverige beskrivs ordet neger som något som "vissa" kan uppleva som stötande, detta ger förespråkare för ordets användning rum att uttrycka sig precis som de vill och kalla de som bli kränkta för överkänsliga.
    Har själv två flickor som älskar sin bruna färg och sitt krulliga hår, men det är lätt när man bor på Hawaii för alla ser olika ut det finns inget majoritet utseende här. Vi ska spendera 6 månader i Sverige, blir nervös när jag tänker på denna omställning, har följt diskussionerna i Sverige och det känns som om det har blivit ett hårdare klimat, eller?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blir nog så om man inte har en representant för det utseendet som de schablonerar med en stereotyp, även om det inte är illa menat... det är alltid lättare att prata om de "andra". Tack för besöket.

      Delete
  36. Jättebra!! Känns bra och läsa. Jag är mulatt och växt upp med enorma identifierings problem trotts att jag har bra kontakt med min afrikanska sida. Jag upplever att de flesta mulatter har samma problem och på något sätt identifieras sig med afro-amerikaner, aja en annan debatt. MEN ordet neger: är det och att ordet används av svarta själva? Vad tycker ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Frederick.. kolla mitt andra inlägg "Vit, Brun, Svart och Afro" länk på sidan, och låt mig få veta vad du tycker. Skriv mig privat om du vill, till mittförnamn@mitteftername.se (P.S. ordet "mulatt" är inte det mest lyckade ord det heller...)

      Delete
  37. Väldigt bra skrivet. Jag lägger upp en inledning och en länk till detta inlägg på min blogg, hoppas det är ok?

    Vänligen
    Andreas

    ReplyDelete
  38. Lite rädd är jag för attityden som fortfarande finns, framförallt i den äldre generationen, men även så klart bland alla åldrar. Att de "olika" människorna är de som skapar problemen. Ingen verkar förstå att det är de "lika" människorna som är problemet, allra minst de själva. Alltså det jag menar är att det finns så mycket okunskap och vissa slänger sig med såna grymt dumma floskler utan att veta. Jag bor nära och arbetar i Malmö, på en skola som är sk mångkulturell (måste vi ens använda det ordet egentligen, det pekar ju bara på att vi vill visa att vi är olika, vilket vi ju inte är, eller, nå- men i alla fall). Läste innan jul ett inlägg på fb om att man minsann inte var rasist MEN- (hur många gånger uttalar sig folk så?!) att man tyckte de muslimer som blev förnärmade av att man sjöng julpsalmer och sånger till jul kunde flytta hem igen minsann om det inte passar. Okej... Jag frågade personen: "Hur många muslimer känner du" varpå svaret blev "ingen" (vilket var det jag misstänkte). Mitt svar: "Men jag känner många och ingen av dem blir förnärmade eller känner sig diskriminerade av att jag sjunger julsånger". Jag fick ingen reaktion på det, men hela inlägget plockades senare bort av den här personen vilket jag tolkar som att jag, utan att vara särskilt otrevlig eller kalla henne dum eller korkad, fick henne att tänka till. Det är så vi får försöka tackla detta... Trägen vinner! Heja dig som skriver om detta. Fortsätt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra där Sara, och det är just så som vi utvecklas och går vidare... tack för besöket!

      Delete
  39. Olika människoraser existerar bara i USA, resten av världen är nog rörande överens om att vi alla härstammar från samma träd.
    Pratade med en amerikansk vän från min tid i high school i USA och han upplevde som amerikansk ursprungsinvånare det ytterst kränkande att bli kallad indian, ett namn som de aldrig burit själv och som härstammar från ett geografiskt misstag.
    Lika slarviga är vi kallar alla från mellanöstern för araber, något som inte heller är accepterat. Men vanor sitter djupt. Idag är det inte många som säger neger, och jag måste bara säga att det tyvärr inte finns något bra naturligt namn istället för neger, för att beskriva en mörkhyad människa vid behov, för det behövs för att ta bort något som enkelt beskrivit (med eller utan rasistiska undertoner) en mörk människa. Och för att ytterligare bara förklara varför ordet neger aldrig känts rasistiskt för min generation var att N-ordet inte var neger utan Nigger. Det ordet fick man en örfil av föräldrarnaom man råkade vara tuff och säga men neger var bara ett namn på svarta, mörka, afro, afrikaner eller vad man idag bör använda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seriöst hur kan det vara så svårt att hitta ett naturligt ord för att beskriva " mörkhyade människor" Jag ska försöka att förklara så pedagogisk som jag kan trots att man verkligen har fått nog av all denna vardagsrasism och rasistdebatter. Det blir ju heller inte bättre av att man är landslagsman i sin sport och då först skall ta imot diverse rasistiska förolämpningar/handlingar, n-ord hit och dit och sedan med stolthet representera landet titt som tätt. Det börjar minst sagt bli lite svårt..
      Nog om detta och åter till ordvalet.
      Ett enkelt sätt för vita människor om man nu av någon anledning måste beskriva en "mörkhyad" person är väl att översätta termen man använder till motsatt term för en själv. Låter det sedan inte konstlat eller fult så har man väl hittat rätt. Ni ska få några exempel för att ni ska förstå vad jag menar.Sedan vill jag också påpeka att det ingen vettig människa tar illa upp av att bli kallad mörkhyad eller färgad utan även om det låter konstlat så visar det ju bara att personen försöker att inte förolämpa en vilket uppskattas. nåväl om vi börjar med "du är ju mörkhyad" vilket man har hört ett antal gånger i sina dar. Översatt på en vit person blir det ju "du är ju ljushyad" Det låter inte helt seriöst utan väldigt konstlat eller.. Nästa "en färgad person" = "en ofärgad person" det låter än mer fel eller..
      Vad ska man då säga då jo om man beskriver vita människor som just det vita varför då inte bara säga svarta om svarta människor. Men svart så kan man ju inte säga det blir ju lätt "jävla svarting" (obs ironi) nej det blir det inte man behöver inte lägga till jävla eller köra med begreppen svarting, viting och det är ingenting som är sämre med ordet svart kontra vit. Tycker man fortfarande det skall man nog fundera på om man verkligen anser att alla hudfärger är lika mycket värda eller om det bara är en pk klyscha som man har plockat upp någonstans.Problemet sitter då inte någon annanstans än i det egna huvet och tankesättet...

      Delete
  40. Tack för att jag fick läsa! Det visar ju att jag ska verkligen inte ge upp negerbollskampen. Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara att använda sig av ordet chokladboll. Men, vi har ju alltid sagt så, brukar vara folks försvar. Nu är det nya tider, det är inte ok att använda sig av nedsättande ord, brukar jag svara. Men, herregud, det är ju bara en negerboll, brukar svaret bli. Åhhh, jag får dåndimpen! Obs, jag pratar om medelålders män o kvinnor. Jag är en inte ens vit, utan en genomskinlig fd finska. Inte för att det har med något att göra, det lät bara så kul.
    Anita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anita, det är funderingar jag haft i hela mitt liv. Jag sammanfattade de tankarna i ett annat blogginlägg som jag kallade "Vit, Brun, Svart och Afro" http://brownswede.blogspot.com/2012/12/vit-brun-svart-och-afro.html

      Delete
  41. Välskrivet och jäkligt bra text! Jag är bara irriterad på mig själv att det tog typ 40 år för mig att inse hur bedrövlig tomtens julverkstad är :-P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med. Detta blev en eye opener för mig med. Jättebra skrivet, Peter!

      Delete
  42. Hatten av! Så otroligt bra. :) Den arroganta skitstöveln du skrev inlägget till tycker inte jag om. Heller. Way to go.


    //Ulrika

    ReplyDelete
  43. Skulle det finnas en möjlighet att återta ordet från rasisterna? Ungefär som homosexuella män har erövrat ordet "bög" från homofoberna. "Jävla bög" var tillsammans med "jävla CP" standardokvädningsordet när jag växte upp, alldeles oavsett vem man sa det till. Jag undviker det än idag, liksom jag undviker att säga andra ord som jag vet kan uppfattas nedsättande, men uppfattar en styrka i detta, att man avväpnar motståndaren. Motståndaren är den som framstår som löjlig när de försöker använda "bög" på ett negativt sätt.

    Tror du att det skulle gå att erövra ordet "neger" från rasisterna och fylla det med positivt innehåll istället? Om inte - varför?

    Sedan har alla dessa frågor väckt en del funderingar. Jag är feminist och mycket väl medveten om de härskartekniker som har använts mot kvinnor och gör än idag. I en hel del gammal litteratur och filmer framställs kvinnor på ett negativt, stereotypt sätt. Hur bör man förhålla sig till dessa skildringar, borde även de arkiveras? Vi har ju uppnått relativ jämställdhet här i Sverige, men än finns det en hel del kvar att göra här också, och i många delar av världen har kvinnor fortfarande inte rätten att gå i skola och har rent allmänt väldigt lite att säga till om i sina liv. I början slog jag bort tanken som löjlig och/eller omöjlig, men ju jag kan inte riktigt släppa den. Du framstår som en genomtänkt och väl resonerande person, jag skulle uppskatta att få läsa din syn på saken.

    /Em

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey Em, nej, tåget har gått för n-ordet. Det är liksom brännmärkt in i roten på den rasistiska tradition som vi försöker gå vidare ifrån.

      Du ställer helt enkelt en jäkligt bra fråga där, om man skall arkivera filmer där kvinnor framställs stereotypt (får en flashback ifrån gamla svenska filmer där männen lite småkäckt talar till kvinnor som småflickor och kallar dem "lilla gumman").

      Nja, uppmaningen till arkiveringen var främst för att vi har en filmsnutt som speciellt premieras och som visas på bästa sändningstid för största möjliga spridning. Om det istället hade varit en filmsnutt som visat löjligt förnedrande stereotypa bilder av kvinnor kan jag nästan lova att den hade tagits bort för länge sedan eftersom den feminstiska medvetenheten är bra mycket mer utvecklad än den om ursprung, ras, och tillhörighet.

      Feministrörelsen har hängt med länge, du kan studera queerteori på universitet, men sist jag var i Sverige så fanns det inget som motsvarar Ethnic Studies, African American studies, eller Asian American studies som man kan läsa och doktorera i här i USA (som på Berkeley, t ex). http://ethnicstudies.berkeley.edu/

      Delete
    2. Vad jag vet måste man dessutom studera utomlands gör att fördjupa sig i vikingarnas historia. Vi är nog inte så bra på att tala det här med ursprung om det har en politisk laddning i Sverige. Undantaget är U-landskunskap...
      /Peter.

      Delete
  44. Kan bero på att vi inte har haft afrikaner och svarta i Sverige så länge. Däremot har vi det om finnar, judar, samer och de andra tre språken som var med när Sverige blev Sverige på Gustav vasas tid.
    I USA är den svarta befolkningsgruppen så mycket större än i Sverige så där finns kanske ett större intresse i frågan.
    Fast å andra sidan så har svensken suddat ut bla den skånska historien också, den kan du inte heller läsa om för den finns inte längre. Finland ja. Samer ja. Norge ja men nedanför Stockholm, då får vi vända oss till danskarna. ;)

    ReplyDelete
  45. Peter Towers,

    ditt inlägg är så jävla rakt och klokt och på pricken att jag får gåshud.
    Allra varmaste hälsningar från ett töigt Sverige.

    Mustafa Can

    ReplyDelete
  46. Peter Towers,

    ditt inlägg är så jävla rakt och klokt och på pricken att jag får gåshud.
    Allra varmaste hälsningar från ett töigt Sverige.

    Mustafa Can

    ReplyDelete
  47. Efter att ha suttit i timmar, dagar, veckor och försökt förklara för döva öron finner jag detta och en tår trillar ner för min kind.
    När man pratar med män och kvinnor som tidigare varit förebilder men som inte kan förstå.. Ja då tappar man tilltron till mänskligheten. Ska mina barn växa upp med ignorans, intolerans och föraktfullhet?

    Du skriver med en fruktansvärd närvaro, pondus och träffsäkerhet. Det gör mig glad och ger mig möjlighet att sprida ordet.

    Cheers Peter.
    Kudos!!

    /Martin Roxvret

    ReplyDelete
  48. Väldigt vettigt skrivet! Jag kommer ihåg ett scenario från dagis: Fröken frågade "ska vi göra negerbollar?" och jag svarade "man säger inte negerboll!". "Men vad ska man annars säga?" frågade hon, varpå jag svarade "Chokladboll". Då blev hon tyst, och var sur på mig... Det är fullständigt obegripligt att en del "vita" människor klänger sig fast vid förolämpningen "negerboll" som om den var värd någonting för dem. Som barn i trotsåldern, som inte vill att någon ska säga till DEM vad DE ska göra...

    ReplyDelete
  49. Jättebra skrivet och många bra kommentarer. Funderade länge om jag skulle skriva något svar...
    Jag har fått förklaringar på många frågetecken om varför t.ex. negerboll har blivit ett sånt laddat ord. Själv slutade jag säga det för länge sedan. I Kalles jul så har jag alltid tyckt bäst om den härliga tjejen som kommer nerfarande för rutschkanan och hoppar på Ok-stämpeln och bara "MAMI" till skillnad från de andra nickedockorna. Har aldrig sett något rasistiskt i den scenen.
    Jag har blivit mobbad för både det ena och det andra utan att kunna/våga stå upp för mig själv, vilket ger mig en viss förståelse, men som du skriver tidigare så är det ett personligt påhopp på mig och inte på ett helt folkslag.
    Jag anser att alla ska kunna leva tillsammans på lika villkor oavsett religion eller hudfärg. Ingen ska bli påtvingad någon annans åsikter. Ingen är felfri men att ha ett öppet sinne och lära sig saker varje dag är något jag önskar att alla kunde försöka.

    ReplyDelete
  50. Fantastiskt välskrivet och bra formulerat!

    ReplyDelete
  51. Tack för att du tar dig tid att förklara hur du upplever det. Jag har försökt förklara många gånger även om jag inte är varken afrikan, afroamerikan eller av något annat ursprung som gör att jag kan kallas för neger. Däremot är jag uppfostrad av en afroamerikan och har en afroamerikansk syster och styvsyskon. Den sista kommentaren liknar mycket den kommentaren jag får när jag förklarat färdigt. Att det ska vara så himla svårt att ta till sig andra människors upplevelser och känslor? Att det ska vara sånt enormt motstånd till att ens försöka förstå? Just för att vi är olika? Varför vill vi så himla gärna stå fast vid att inte gå in i att förstå varandra?

    ReplyDelete
  52. Den texten var inte lite kass. Nu ska vita få skulden för den smak de har också. Vad kommer härnäst, ska vita kräva separata OS för att svarta är så mycket bättre på diverse löpgrenar m.m. Livet är inte rättvist så är det bara och bara för att en viss smak blir den som majoriteten tycker om, som det förövrigt alltid blir oavsett medias inblandning, så kan inte de som fått det lättare stå till svars för att någon har det jobbigare när det kommer till att efterleva några ideal. Att hjälpa fattiga i tredje världen kring den ojämna resursfördelningen etc. det är en sak men att hålla på och trixa med några ideal som är satta rent instinktivt i förmån för att vara politisk korrekta och på det sättet gömma på den man faktiskt är, den som tycker om långt hår vem det än sitter på osv. det kan ni glömma. Lär ungen självförtroende istället för att göra henne till offer för hur hon föddes och lär er att en negerboll är ett bakverk inte ett skällsord så man kan gå vidare.

    Visst går det att släppa ordet negerboll men någon som lärt sig makten av att vara kränkt och offer har vanligtvis svårt att sluta och istället stå på egna ben. Därför tar det jävligt mycket emot när det inte är något rasistiskt och samhället redan är halvt uppslukat i invandringsfrågor. Man tröttnar. Snacka om något intressant istället. Hur man lär det där barnet att det duger utan det önskade håret t.ex. Hur personlighet och åsikter är intressantare än utséende.

    ReplyDelete
  53. Peter, ditt inlägg är ett fint bidrag till att sprida "känsloljus" på upplevelsens av att vara utsatt för kränkande uttryck.

    Min erfarenhet är att de mest rasistiska är ofta de som har minst erfarenhet av personer som ser annorlunda ut än de själva. De har också ofta en svag självbild och låg utbildningsnivå. Mer än andra styrs de av sina rädslor för det avvikande. Men de är tvärsäkra på hur invandrare "är". Som så ofta annars. Ju mindre jag vad om en sak, desto rigidare är jag i mitt synsätt.

    Den avslutande kommentaren,
    "orkar inte läsa din uppsats just nu, men menar du att du blir upprörd om någon säger negerboll",
    är ett tydligt exempel på detta. "Låt mig behålla min stigmatiserade bild".

    ReplyDelete
  54. Peter, mycket bra analyserat, skrivet, och beskrivet. Min erfarenhet är att det är väldigt svårt människor i allmänhet att se sina egna fördomar. Jag tampas med mina egna dagligen. Första steget är att inse att man har dem, nästa steg är att försöka förstå varifrån man har skapat dem och slutligen vad man kan göra för att förändra dem. Strukturellt och individuellt. Man kan inte förändra världen ensam eller på en dag, men varje dag kan var och en av oss försöka behandla alla människor vi möter med respekt, försöka analysera det vi ser och läser. Framförallt respektera att vi kanske inte kan förstå andras erfarenheter om vi själva inte blivit utsatta för t.ex. rasism, men att det inte betyder att vi har rätt att förminska andras upplevelser av detta, eller låta bli att försöka förstå. Inte låta smygrasismen passera. Min upplevelse är att vi svenskar har mycket svårt att ta till oss eller förstå att det finns rasism, fascism och nazism i Sverige, idag, 2013. Om vi inte vill ha ett samhälle med sådana värderingar och med en förvrängd människosyn måste vi säga ifrån. Igår, idag och för all framtid. Mitt hopp står till barn och ungdomar av idag som reser, läser och har kompisar med olika bakgrund. Att de kan se saker på ett nytt sätt och kämpa för bra värderingar i samhället med alla människors okränkbara och lika värde. Man måste läsa en alternativ historia där förtrycket och politiska strömningar i alla tider ingår. Då har man har en möjlighet att förstå att allt har en strukturell bakgrund. Kampen fortsätter...Alla barn är vackra. Lär dem att stå på sig och vara stolta över sig själva. /Boel

    ReplyDelete
  55. Peter, mycket bra analyserat, skrivet, och beskrivet. Min erfarenhet är att det är väldigt svårt människor i allmänhet att se sina egna fördomar. Jag tampas med mina egna dagligen. Första steget är att inse att man har dem, nästa steg är att försöka förstå varifrån man har skapat dem och slutligen vad man kan göra för att förändra dem. Strukturellt och individuellt. Man kan inte förändra världen ensam eller på en dag, men varje dag kan var och en av oss försöka behandla alla människor vi möter med respekt, försöka analysera det vi ser och läser. Framförallt respektera att vi kanske inte kan förstå andras erfarenheter om vi själva inte blivit utsatta för t.ex. rasism, men att det inte betyder att vi har rätt att förminska andras upplevelser detta, eller låta bli att försöka förstå. Inte låta smygrasismen passera. Min upplevelse är att vi svenskar har mycket svårt att ta till oss eller förstå att det finns rasism, fascism och nazism i Sverige, idag, 2013. Om vi inte vill ha ett samhälle med sådana värderingar och med en förvrängd människosyn måste vi säga ifrån. Igår, idag och för all framtid. Mitt hopp står till barn och ungdomar av idag som reser, läser och har kompisar med olika bakgrund. Att de kan se saker på ett nytt sätt och kämpa för bra värderingar i samhället med alla människors okränkbara och lika värde. Man måste läsa en alternativ historia där förtrycket och politiska strömningar i alla tider ingår. Då har man har en möjlighet att förstå att allt har en strukturell bakgrund. Kampen fortsätter.../Boel

    ReplyDelete
  56. Välformulerat, klokt och tänkvärt.

    ReplyDelete
  57. Tack för en mycket bra text. Som adopterad från Korea är jag väl inte utsatt på samma sätt som afro-svenskar, då asiater inte ringaktas/fruktas på samma sätt, men man är definitivt föremål för schablonbilder och nidbilder. Tröttsamt. Har också skrivit lite om det och vill åter påpeka att tolkningsföreträdet inte kan ligga hos de som utgör normen.
    http://www.chippis1972.com/2012/09/my-way-or-highway.html
    http://www.chippis1972.com/2011/09/chip-chop-kinaman.html

    ReplyDelete
  58. Nja. Jag tycker inte det är så bra skrivet.

    Betänk "Jävla snickarjävel", "jävla AIKare". Är det nedsättande mot snickare och AIKare? Ja, för att personen som sa det lägger värderingar i ordet. "bögjävel" är ett annat ord, men många är stolta över att vara bögar. Se PRIDE, m.m. Det är inte orden "bög" eller "AIKare" som är problemet, det är några få människor som lägger negativa värderingar i det. Du kan inte stoppa rasism (problemet) genom att ta bort ett ord (neger). Men om du stoppar rasism så är inte ordet neger ett problem längre. Själv skulle jag aldrig använda ordet negerjävel för jag ser inte det som dåligt att vara neger, precis som att säga "snickarjävel" för att det inte är dåligt att vara snickare.


    Din historia om din dotter är rörande, men det motiverar inte din poäng. Du menar alltså att vara neger är dåligt för att ha härstamma från Afrika är dåligt? För att man ser annorlunda ut och har annorlunda hår? Jag håller inte med.


    Sen om vårat kulturarv, där svarta i böcker från förr framstår som annorlunda och oförstående till västerländsk kultur: Det är väl inte så konstigt att afrikaner inte var så väl anpassade till västerländsk kultur och inte tänkte på samma sätt som vi, eftersom dom var inte uppväxta i samma kultur! De pratade inte samma språk! Det är helt naturligt och förklarligt! Säg detta till din dotter om hon frågar: Det handlar inte om att de var dumma, det handlar om att beskriva att de inte hade samma kulturella bakgrund! De var inte uppväxta med att flickor skulle vara sockersöta och hjälplösa, eller att färdas på de sju haven med råmastade skepp. Att ta bort det är att historieförfalska! Som om västerländsk kultur var norm, alltid, även i Afrika!

    P.S. kurridutt, är det ett nedsättande/negativt ord?

    ReplyDelete
  59. Två saker, din påstådda etniska rensning av samer genom tvångssterilisering och din påstådda svenska nazistarmé. Ja, behöver jag säga mer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om etnisk rensning. Jag förstår att det är svårt att tro på, men det pågick länge och inte bara av samer. Rashygien, hette det och är baserat på en sedan länge utdaterad "vetenskap" https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssterilisering_i_Sverige

      Om du googlar lite kan du även finna belägg för Sveriges frivilligarme för Nazisterna. Tro mig, jag hade hellre haft en morfar som inte var Nazist. MVH /pt

      Delete
  60. Tack för ett grymt inlägg! Konstigt att man ska behöva försvara sig hela tiden - men så är också mobbarna de sista att förstå vad de gör fel. Håller helt med om kontentan, att språkbruk som detta visst bidrar till att skapa stereotyper och förlöjliga som ett sätt att anta härskarrollen. Ja, ja, det är bara att välkomna dinosaurierna till det 21:a århundradet...!

    ReplyDelete
  61. Väldigt intressant skrivet Peter.

    Jag håller med dig i det du skriver.

    precis som Jaquie skriver så används ordet Neger just på det sättet av många människor i Europa inte bara Sverige. Visst man kalla den för Chokladboll istället, men vad ska man säga om mörkhyade människor runt om i världen? Man kan ju inte säga Afrikaner för det finns ju icke-mörkhyade i Afrika också som också är Afrikaner, Sen finns det mörkhyade utanför Afrikas kontinent, Själv brukar jag benämna mörkhyade efter landet de kommer ifrån om jag känner till det. Men många Svenskar har svårt att se skillnad på olika folk från Afrika tyvärr. Och tyvärr kommer mänskligheten få leva med rasism och fördomar så länge det finns okunskap. Men nåt jag kommer alltid förundras över är varför vissa Afro-Amerikaner inom Hiphop kulturen kallar sina bröder och systrar för N-ordet och B-Ordet. Jag tycker det är jättefint det gruppen Labyrint i Sverige gjort tillsammans med andra inom den svenska hiphop och Reggae-Scenen att verkligen etablera Broder och Systerskapet. Jag hoppas jag har gjort mig förstådd. One Love

    ReplyDelete
  62. jag tycker det är fascinerande att dessa personer som skriver just "negerboll" osv låter exakt likadant? Jag hade själv en diskussion med en person och han skrev i princip ordagrant precis som du nämner här. Han sa iofs även att han har rätt till sin åsikt och att min inte var värde (när jag påpekade att hans rätt till sin åsikt inte är det samma som att han har rätt till att uttrycka den)

    Stå på dig :)

    ReplyDelete
  63. Så härligt du skrev och så lätt att förstå. Jag blir lite rädd och mycket frustrerad av svaret du fick. Hur ska vi någonsin komma fram när okunniga inte ens orkar läsa??!

    ReplyDelete
  64. Väldigt bra skrivet.

    Efter att ha läst diverse av blogginläggen som länkats till i kommentarerna slogs jag av en tanke. Hur kan människor vara så fästa vid ett namn på en bakelse att de hellre väljer att potentiellt såra en hel folkgrupp än att bara lämna bort det ur sitt vokabulär? Tror man faktiskt att hela den svenska kulturen står och faller på ordet "negerboll"? (Som svensk skulle jag vara betydligt mera oroad över att julen håller på måttas in i ett amerikanskt ideal.)
    Språk förändras hela tiden, och jag tror att vi alla vid det här laget är överens om att "mongoloid" inte är ett ord man använder om personer med Downs syndrom. (Trots att "mongol" ju kommer från vecket vid innerögat och därav skulle göra det lika befogat som argumentet "neger betyder bara svart") Varför är neger fortfarande okej?
    Angående Disney-klippet skulle jag vilja citera Dennis Alexis som länkade till sin blogg ovan: "Jag gillar ju klassisk film och där finns det ofta förlegade stereotyper. Jag kan ha överseende med det eftersom filmerna är en produkt av sin tid, och man kan ta lärdom av det. Men nu talar vi om ett barnprogram och då tycker jag faktiskt att man måste visa lite hänsyn. Och vill man som vuxen ta del av de ocensurerade klippen så går det utmärkt att göra det också."
    Visst, man kan se på klipp med rasistiska och föråldrade inslag om man känner att det är okej man kan handskas med det, men att projicera det för alla Sveriges oskyddade barnaögon är bara onödigt. Det är som med "negerboll". Vad förlorar vi på att klippa bort några sekunder ur en film eller att sluta använda ett ord - egentligen?
    Inte vet jag, men jag är säker att vinsten - två potentiella kränkningar mindre för alla de mörkhyade i vår omgivning - är värd priset.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis så Anna, tack för att du tittade förbi MVH /pt

      Delete
  65. Kort 'attention span'. Lättkränkthet. Ängslighet. Tre av de viktigaste komponenterna i att inte SOLIDARITETEN sprider sig mer. Vi ägnar oss åt rena meta-diskussioner och ovidkommande detaljer.

    Om vi i praktiken skulle ägna oss åt att bry oss om och hjälpa fram alla medmänniskor i allmänhet och de "resurssvagare" i synnerhet, dvs börja AGERA solidariskt, vad skulle hända då?

    Jo, 'antirasism', 'feminism' med flera solidariskt betingade ideologier skulle inte behöva specificeras så precist längre och följaktligen försvinna som begrepp.

    Till och med i näringslivet har det bevisats att de mest framgångsrika sociala konstruktionerna (i detta fall företag) bygger på solidaritet. Läs "good to great" och se att de mest framgångsrika ledarna sätter något större framför egen vinning.

    "Något större" är i detta fall företagets väl och ve, men solidaritetstanken i sig är fullt överförbar. Dessa ledare brukar dessutom, kanske som spin-off, kanske som nödvändighet, kanske per hjärta, visa en stor omtanke om dennes medarbetare, ända ner till golvet.

    Sveriges framgång byggdes också på solidaritet en gång i tiden.

    Ursäkta longören, men jag är alltså fullt övertygad om att uttryck av rasism, i stort och smått, har att göra med brist på solidaritetskänsla.

    ReplyDelete
  66. Jag är halvkines och dom ända som har trakasserat mig för min etnicitet har haft invandrarbakgrund själva.

    Här har du även lite forskning om ämnet:
    http://www.hv.se/extra/news/?module_instance=1&id=9002

    Dom vanligaste rasisterna jag har mött har oftast haft invandrarbakgrund och dom vanligaste etniciteterna som det snackas skit om är just Svenskar. Du måste även tänka på att Sverige är Svenskarnas land. Vi som har andra etniciteter måste helt enkelt anpassa oss trots att det kan vara motstridigt. Ibland kan det vara så att man får vända andra kinden till för att sedan gå vidare istället för att haka upp sig på små saker, för det är just småsaker i förhållande till resten av världen.

    Jag förstår att ord som negerboll kan vara jobbigt att höra och jag är säker på att dom flesta fördömer ordet eller försöker jobba på det i alla fall. Men Invandrare måste även förstå att "svenne" eller liknande verballa kränkingar inte heller är okej att kalla Svenskar.

    Får vi inte bukt på oss invandrare först kan Svensken komma att säga att det är dags att samtliga av oss att lämna deras land för att vi har misskött oss eller utnyttjat Svenskarnas sympati och tillit. Då spelar det ingen roll om man har bott här hela sitt liv, är vit svart eller gul.

    Ty Sverige är det mest toleranta landet i världen, så det är onödigt att reta upp ursprungsbefolkningen med försumbara ting såsom negerbollar och kinapuffar. Ska vi vara riktigt ärliga så har vi det ganska bra vi invandrare som bor här om man jämför med länder såsom just Kina och dom afrikanska länderna om nu repatriering skulle bli aktuellt.

    Trivs du inte där du bor är det bara att flytta hit till Södertälje.

    ReplyDelete
  67. Jag är född och uppväxt i USA och jag har aldrig någonsin använt benämningen neger. Vi fick tidigt lära oss i skolan och hemma att det är ett kränkande tillmäle. Och det märkliga är att ingen av oss ungar i skolan hade några bekymmer med varandras hudfärg-vi lekte bra ihop, svart som vit. Så jag blir oerhört illa berörd när någon använder sig av ordet neger- under vilken sten har de befunnit sig de senaste 50 åren??

    ReplyDelete
  68. Jösses vad fantastiskt skrivet!!! Hoppas många fler läser o tar till sig, det gjorde jag! Hoppas bara att personen som inte orkade läsa detta, gör det =/ Det behöver han/hon!!!

    ReplyDelete
  69. Väldigt bra skrivet och jag tackar dig för läsningen, något han som inte "orkade" läsa igenom också borde göra men det är ju så svårt att erkänna sina egna fel och brister.

    ReplyDelete
  70. Seriöst hur kan det vara så svårt att hitta ett naturligt ord för att beskriva " mörkhyade människor" Jag ska försöka att förklara så pedagogisk som jag kan trots att man verkligen har fått nog av all denna vardagsrasism och rasistdebatter. Det blir ju heller inte bättre av att man är landslagsman i sin sport och då först skall ta imot diverse rasistiska förolämpningar/handlingar, n-ord hit och dit och sedan med stolthet representera landet titt som tätt. Det börjar minst sagt bli lite svårt..
    Nog om detta och åter till ordvalet.
    Ett enkelt sätt för vita människor om man nu av någon anledning måste beskriva en "mörkhyad" person är väl att översätta termen man använder till motsatt term för en själv. Låter det sedan inte konstlat eller fult så har man väl hittat rätt. Ni ska få några exempel för att ni ska förstå vad jag menar.Sedan vill jag också påpeka att det ingen vettig människa tar illa upp av att bli kallad mörkhyad eller färgad utan även om det låter konstlat så visar det ju bara att personen försöker att inte förolämpa en vilket uppskattas. nåväl om vi börjar med "du är ju mörkhyad" vilket man har hört ett antal gånger i sina dar. Översatt på en vit person blir det ju "du är ju ljushyad" Det låter inte helt seriöst utan väldigt konstlat eller.. Nästa "en färgad person" = "en ofärgad person" det låter än mer fel eller..
    Vad ska man då säga då jo om man beskriver vita människor som just det vita varför då inte bara säga svarta om svarta människor. Men svart så kan man ju inte säga det blir ju lätt "jävla svarting" (obs ironi) nej det blir det inte man behöver inte lägga till jävla eller köra med begreppen svarting, viting och det är ingenting som är sämre med ordet svart kontra vit. Tycker man fortfarande det skall man nog fundera på om man verkligen anser att alla hudfärger är lika mycket värda eller om det bara är en pk klyscha som man har plockat upp någonstans.Problemet sitter då inte någon annanstans än i det egna huvet och tankesättet...

    ReplyDelete
  71. På något sätt bevisar författaren själv i sin egen text varför ord som neger och negerboll borde kunna få användas i neutrala sammanhang. Uppenbarligen drar dessa ord upp starka minnen. Jag förstår det.

    Men det är ju inte bara dessa ord som har använts i samma sammanhang. "Åk hem!" är trots allt likväl nedfläckad, men naturligtvis finns ändå en stor population som inte berörs så starkt, som eventuellt författaren gör, när de hör någon yttra dessa ord. "Åk hem" kommer aldrig bli rasistiskt och bör heller inte bli det.

    Ordet neger bör på liknande sätt inte betecknas som rasistiskt i neutrala sammanhang. Allt kan uttryckas dock i rasistiskt sammanhang bara man har tillräckligt med irrationell ondska som backar upp orden.

    Om man sedan blir arg eller ledsen själv på grund av hemska minnen som tornar upp sig inom en, så är det inte den andra människans fel. Det är förövarnas fel, det som hände då.

    Saken är den att så länge man respekterar den andra människan så kan man använda vilka ord som helst. Av den anledningen brukar jag inte använda ordet neger. Men inte för att det på något sätt skulle vara rasistiskt. Ord är inte rasister. Det är människor som är rasister.

    ReplyDelete
    Replies
    1. @John7878

      Det är lite svårt att ta dig på allvar när du föreslår att att ett uttryck som "åk hem" kan jämställas med "neger". Se i övrigt mitt svar till Niklas neda. MVH /pt

      Delete
  72. jag tycker att hela det här svaret är fullständigt idiotiskt, eftersom originaltexten handlar om att negerbollsfrågan kommer upp i tidningar hela tiden, och att DE PERSONERNA SOM SKICKAR IN DET TILL TIDNINGEN bara vill ha uppmärksammhet. Inte att alla som har ursprung utanför sverige är några attentionwhores, som det verkar som att svararen upfattar det. svaret är oändligt mycket mer rasistiskt än originaltexten, som bara tycker att det är fånigt att inte kunna säga "negerboll", vilket inte i sig är ett rasistiskt uttryck. jag har själv pratat med flera med utlandsbakgrund från min skola (som för övrigt är en mycket imigranttät skola) om de tar illa upp av ordet negerboll, den svarta dockan på julafton och liknande saker. svaret har alltid varit att nej, de tar inte illa upp av det eftersom de inte är menade som skällsord eller rasistisk propaganda. svararen här har tagit för givet att personen som skrev på facebook är en rasist, och utför en väldigt extrem sorts "antirasism" som i själva verket är rejält rasistisk. även karikatyrbilderna som han skriver om är i grunden inte mer rasistiska än karikatyrbilder på feta amerikaner!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi måste ta tillbaka makten över ord. Vi censurerar oss själva till förbannelse och det är om något bara fördummande. Vår censur ändrar inte vår historia, men vi kan ändra dagens samhälle samtidigt som vi erkänner vår historia.
      Vi måste kunna bekräfta vår historia även om de historiska handlingarna inte är smickrande. Endast så utvecklas vi och tillsammans kan vi skapa ett fint samhälle där ingen är annorlunda, vi är helt enkelt alla olika och ändå lika.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. @Niklas, du använder argument som jag pratar om i mitt senaste blogginlägg "Negerordstraditionalisten" http://brownswede.blogspot.com/2013/01/negerordstraditionalisten.html.

      Med lite humor försöker jag förklara att den egna intentionen har lite med att göra hur andra känner vad gäller ord som n-ordet. Det har inte att göra med hur jag ensamt känner utan om ordets historia och association generellt. Gå till biblioteket och be om att få ett uppslagsverk ifrån 50-talet och se om du kan hitta en enda positiv icke-förnedrande, icke-rasistisk mening.

      Om du på allvar tror att du kan säga vad du vill och att andra människor på något sätt kan läsa dina tankar och intutivt förstå dina presumtivt vänliga avsikter får du nog tänka till lite igen. Vad du säkert är omedveten om är den attityden är ett vanligt eurocentriskt, kolonialt och empatilösa argument som används av framför allt vita europer och som är sprunget ur ett självklart europeiskt privililegium som du inte kan hjälpa, men som du kan lära dig identifiera och därmed se saker ur andra vinklar. Jag antar att du är ung så du kanske inte haft så många tillfällen ännu, men det kommer om du försöker. MVH /pt

      @som jag sa, det är för sent tyvärr. Jag är inte för censur i bemärkelsen att saker skall förbjudas enligt lagen, men det behöver inte betyda att man aktivt kultiverar och indirekt propagerar för nidbilder som är utdaterade och förnedrande MVH /pt

      Delete
  73. Så bra skrivet! Jag har läst några av dina andra inlägg här, och det är väldigt intressant att få höra din sida av saken. Du har fått en ny följare nu :)

    Jag har alltid sagt negerboll, utan att tänka eller lägga någon värdering vid det överhuvudtaget. Men, jag har ju heller inte råkat ut för tråkigheter som det där ordet kan associera till.

    Och kommentaren tillbaka från den där personen kan man ju bara skratta åt...eller gråta.

    ReplyDelete
  74. Åh, jag tackar Facebook och sidan "Lättkränkt..." för länken till detta blogginlägg, så fantastiskt bra skrivet, tack så himla mycket. Varför kan inte fler människor vara som dig?... Detta ska jag bära med mig i mitt blivande yrke som lärare!

    Vänligen, Linda

    ReplyDelete
  75. Jag har återkommit till ditt inlägg flera gånger och tycker det är så bra skrivet så man baxnar.
    Skriver du så bra när du inte är pedagogisk och trumpen så vill jag väldigt gärna läsa mer ...


    mvh
    agron

    ReplyDelete
  76. Jag håller med dig fullständigt Peter! Väldigt bra respons. Jag är själv uppvuxen i Amerika men spenderade mina somrar i Sverige. Jag minns när någon visade mig en definition i svenska lexikon på ordet neger. Det var helt chockerande. Att det var tillåtet kunde jag inte förstå. Och sen negerbollar. Det var ofattbart! Som sagt jag är född i NY 1972 och jag upplevde att Sverige var långt efter när det gällde diskriminering, segregation, och rasismen. Idag bor jag i Sverige med en turkisk man som har alltid upplevt en viss diskriminering mot honom i olika sammanhang och min dotter som är åtta har en förlossnings skada på näsan så hon har känt sig annorlunda. Hennes näsa är större efter alla operationer och hon har ärr i ansiktet. Barn kan säga i lekparken eller på stan vilken konstig näsa du har eller vilken stor näsa du har. Även vuxna stirrar när vi är på bussen eller går i affärer. Så hon får uppleva hur det känns att inte ha som alla andra. Det är tufft när man är så liten. Kanske kan berätta till din dotter att man kan vara annorlunda på olika sätt och det är det som gör vår värld så vacker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks for checking in thinkgreen och tack for omtanken!

      Delete
  77. Jag kallar chokladbollar för chokladbollar. Jag gör det för att någon säger sig vara kränkt och jag har ang. chokladbollar valt att respektera det, då namnet på ett bakverk är en mindre viktig grej för mig.

    Det jag tycker är lite lurigt med det här är: vad är det för skillnad om jag säger något annat tex: "Gud finns inte", eller "Bibeln är vanlig bok" och någon säger sig vara kränkt?

    Får jag inte säga det? Ska det alltid vara den som säger sig vara kränkt som ska respekteras?

    Att bli kränkt av tex: "Gud finns inte" är inte en naturlag, som tex gravitation, så hur kan man hävda att man ska ha en skyldighet att alltid respektera andras kränkthet? Hur ska man kunna behandla psykiskt sjuka personer som inbillar sig att de är kungen/drottningen?

    Har jag missat något?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag menar alltså, hur ska man kunna diskutera saker om man inte får säga saker som kanske någon känner sig kränkt av? Kreationister (minoritet i Sverige) känner sig ju "kränkta" när deras världbild attackeras med bevis som utan tvivel visar att jorden inte är 6000-år gammal.

      Får jag inte "kränka" tex kreationisterna går det ju inte att lära ut biologi, geologi eller fysik.

      Det verkar lite väl godtyckligt hur man avgör vem som har rätt att känna sig kränkt eller att bli kränkt.


      Delete
  78. En fantastisk kombo av vett och humor - bra där!

    ReplyDelete
  79. Buhu det är verkligen synd om er svarta som inte har rakt hår buhu buhu.

    ReplyDelete
  80. negerboll är inte alls kränkande såvida man inte tänker sig att någon rullar en neger till en boll och käkar upp

    negerboll ska ses som hyllning och ordet neger är vackert

    dom som inte gillar orden är själva rasister

    ReplyDelete